19 marca 2024, 06:07

Teraz

Fakty

A A A

KĘPNO: Podwyżki za odbiór odpadów nie będzie

System gospodarki odpadami działa od 1 lipca 2013 roku. Porównując strumień głównych frakcji odpadów odbieranych od mieszkańców w latach 2014-2016 można zauważyć, że łączna masa odpadów powoli, aczkolwiek systematycznie rośnie. Pocieszający jest fakt, że w Gminie Kępno najbardziej wzrosła masa odbieranych odpadów frakcji suchej (z ok. 1000 Mg do prawie 1400 Mg), co świadczy o poprawie jakości segregacji odpadów. Pozostałe frakcje, czyli frakcja mokra, szkło oraz odpady wielkogabarytowe pozostają na zbliżonym poziomie.

Procentowo, najwięcej odbieranych i zagospodarowanych jest odpadów frakcji mokrej (mieszane odpady komunalne) - 70%. Następne są odpady frakcji suchej - 18%, szkło - 5%, wielkogabaryty - 3%.

Z zestawień udostępnionych przez Zakład Zagospodarowania Odpadów w Olszowie wynika, że najwięcej odpadów mokrych powstało na terenie Gminy Kępno - 18,8 kg/mieszkańca/miesiąc. Podobne ilości trafiły do ZZO z Gminy Oleśnica - 18,7 kg oraz gminy Bralin - 18,4 kg. Także odpadów frakcji suchej Gmina Kępno dostarczyła do ZZO najwięcej, bo 4,7 kg/mieszkańca/rok. Kolejna Gmina - Perzów oddała połowę masy z Gminy Kępno - 2,4 kg.

Od 2014 roku w Gminie Kępno, wpływy z opłaty śmieciowej nie równoważą kosztów funkcjonowania systemu. Zgodnie z protokołem kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej, w 2016 roku, różnica między wpływami a kosztami wyniosła - 130 358,05.

Gmina podejmuje działania zmierzające do zmniejszenia tej różnicy poprzez prowadzenie kontroli segregacji odpadów. Warto wspomnieć, że skontrolowano prawie 1000 nieruchomości i wysłano ponad 650 informacji o nieprawidłowej segregacji. Lepsza segregacja to więcej odpadów suchych a mniej frakcji mokrej, a co za tym idzie - mniejsze opłaty za zagospodarowanie do ZZO. W Kępnie prowadzone są także kontrole poprawności złożonych deklaracji. Do tej pory prowadzono ponad 200 postępowań w sprawie zwiększenia liczby osób zgłoszonych w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Działania te doprowadziły do zwiększenia liczby osób z 19.739 w styczniu 2016 roku do 22.354 w październiku 2017.

Biorąc pod uwagę stawkę za odbiór odpadów komunalnych trzeba pamiętać, że wpływ na nią, oprócz masy odbieranych odpadów, także częstotliwość odbioru odpadów oraz fakt, że to gmina zapewnia pojemniki. Sam koszt dzierżawy kompletu pojemników wynosi od 1,50 zł do 3 zł od gospodarstwa domowego.

Warto wspomnieć, że od 1 lipca 2019 roku gmina Kępno zgodnie z rozporządzeniem będzie musiała także odbierać pięć frakcji. - Dodatkowa frakcja, która nam się pojawi, to będzie papier i bio-odpad - powiedział wiceburmistrz Artur Kosakiewicz.

Na chwilę obecną sytuacja związana z gospodarką odpadami w Gminie Kępno jest na tyle dobra, że przynajmniej do 1 lipca 2019 roku żadnych podwyżek nie będzie. - Niewykluczone, że jeśli utrzymywać się będzie nadal trend lepszej selekcji i odpowiednich deklaracji śmieciowych, to nawet wówczas, po nowym przetargu stawka zostanie utrzymana - mówił burmistrz Piotr Psikus, którego zapytaliśmy czy w dalszym ciągu gmina Kępno pozostaje w sporze z firmą „Peter”. - Tak, odbyła się kolejna rozprawa sądowa. Firma „Peter” domagała się od Gminy Kępno 260 tys zł, plus należne odsetki. 17.10 został ogłoszony wyrok, zasądzający na rzecz firmy „Peter” kwotę 40.820 zł. Pozostałe roszczenia firmy, sąd uznał za bezzasadne. Wyrok nie jest prawomocny - powiedział Psikus.

Burmistrz Kępna zaznaczył, że nie ma jeszcze uzasadnienia wyroku, ale rozważa możliwość złożenia apelacji. - Uważam, że Gmina Kępno nie powinna wydać nawet złotówki, a jeżeli wyda, to musi tę kwotę odzyskać. Według informacji przekazanych przez kancelarię prawną wynika, że sędzia uznał, iż należy się firmie „Peter” dodatkowe wynagrodzenie za to, że na polecenie ówczesnych włodarzy Kępna wywiozła odpady z cmentarzy - dodał Piotr Psikus.

Autor: daniel.tarchala@radiosud.pl