7 maja 2024, 20:07

Teraz

13°

Fakty

A A A

REGION: Konsultacje w sprawie CPK w Galewicach


W Galewicach przeprowadzono trzecią turę konsultacji z mieszkańcami w sprawie przebiegu linii kolejowych szybkich prędkości. Cieszące się dużym zainteresowaniem spotkanie, zdaniem naszych rozmówców, nie wniosło wiele nowego do całej sytuacji.

- Jesteśmy zawiedzeni tym spotkaniem – mówi wójt Piotr Kołodziej. - Myśleliśmy już, że przy okazji ostatniego spotkania przyjadą porozmawiać z nami panowie projektanci bądź ktoś bezpośrednio z CPK. Myśleliśmy, że będziemy mogli usłyszeć o rozwiązaniach technicznych, niestety takiej możliwości nie było. Zostało to zrzucone tak naprawdę na mieszkańców oraz samorząd. Mieszkańcy mają pytać gminę, my mamy pytać CPK. Wariant inwestorski, który został nam narzucony, w żaden sposób nie jest do zaakceptowania przez gminę Galewice, zwłaszcza przez mieszkańców Kolonii Osiek, Osieka, Jeziornej, Przędziwiatrów, Brzózek, Zatajów, bo tak naprawdę on rozdziera naszą gminę na pół. Tak jak ktoś się zaśmiał, za chwilę będziemy mieli gminę „Gale i wice”. Od samego początku protestujemy przeciwko temu wariantowi. Nie jesteśmy przeciwko tej inwestycji, ale przeciwko wariantowi, który degraduje gminę Galewice i będzie miał wpływ na każdego mieszkańca.

Wójt podtrzymuje, że głos mieszkańców w żaden sposób nie został wzięty pod uwagę. Niektórzy stracą swoje domy i grunty, co przy galopującej inflacji oraz coraz głębszemu kryzysowi niestety nie daje gwarancji na to, że pieniądze z zapowiadanych odszkodowań wystarczą np. na zakup nowych nieruchomości. Z kolei jak przedstawiała spółka CPK, większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany, jest najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Wrocław – Łódź. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów – przekazał Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.

Dla wszystkich badanych przebiegów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin, przez które przebiegały trasy. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 67 spotkań i zebrała prawie 35 tys. ankiet. - Głosy z gminy Wieruszów i Galewice świadczyły o tym, że ten wariant nie jest możliwy do akceptacji – powtarza wójt Piotr Kołodziej.

Mieszkańców obok włodarza gminy Galewice wspierają starosta Stefan Pietras oraz były starosta Andrzej Szymanek. Zaprezentowane rozwiązania zamykają komunikację na trasie Cieszęcin – Kolonia Osiek – Osiek. Zadaniem lokalnych samorządów jest teraz silny głos sprzeciwu w sprawie pominięcia wiaduktu dla drogi powiatowej. - Obecnie droga i rondo mają być częściowo zlikwidowane – mówi wójt Piotr Kołodziej. - Próbowano na szybko szukać jakiegoś rozwiązania, czy to nasyp, czy to tunel, okazało się, że ani jedno, ani drugie rozwiązanie technicznie nie zostało przez nikogo analizowane. Jest wielkie oburzenie, bo z jednej strony blokujemy tranzyt, z drugiej rozdzieramy wieś, parafię, dwie gminy. Dojazdy będą dużo dłuższe. Również starosta mówił jasno, że takie rozwiązanie nie jest do zaakceptowania.

Włodarz powiatu wieruszowskiego podkreśla, że w sprawie drogi powiatowej relacji Cieszęcin – Kolonia Osiek – Wyszanów ma dojść do spotkania i rozmów z CPK. O ile inne drogi powiatowe zostały odpowiednio „zabezpieczone”, tak tutaj projektanci myśleli chyba tylko o interesach kolei. - Ta droga została przebudowana też z myślą o tym, że pojazdy ciężarowe, poruszające się drogą wojewódzką 450 zwyczajnie nie mieściły się pod wiaduktem kolejowym. Ta droga ma duże znaczenie dla ciężkiego transportu, którego u nas nie brakuje. Nastąpiła taka sytuacja, w której organizatorzy, projektanci, podjęli dyskusję z nami i chcą się spotkać, aby doprowadzić do jakiegoś rozsądnego rozwiązania tego tematu, aby interesy mieszkańców i samorządu zostały właściwie zabezpieczone. Nie dyskutujemy o tym czy szybka kolej nas przetnie, bo tutaj decyzje zostały podjęte. My możemy mieć jedynie swoje zdanie w tym temacie. Na tym etapie musimy zadbać o swoje interesy, bo należy pamiętać że najbliższy przystanek jest nie bliżej niż w Kępnie.

Autor: patryk.hodera@radiosud.pl