25 kwietnia 2024, 10:32

Teraz

Fakty

A A A

BOLESŁAWIEC: Pani wójt z Bolesławca bez absolutorium i wotum zaufania

Wójt gminy Bolesławiec Dorota Makówka nie otrzymała wotum zaufania ani absolutorium za wykonanie budżetu w 2020 r. Zaskakująca sesja odbyła się w ostatnim dniu czerwca. - Były już nawet przygotowane kwiaty - przyznaje jeden z uczestników posiedzenia. - Niestety nie było okazji do ich wręczenia. To głosowanie, moim zdaniem, to dotyczyło całokształtu. Było wiele wystąpień radnych, sesja trwała długo - dodał.

O odniesienie się do decyzji radnych poprosiliśmy panią wójt. Dorota Makówka przesłała do redakcji oświadczenie, które publikujemy w całości.

W odniesieniu do rozpatrzonego raportu o stanie gminy i przeprowadzonej debaty podczas Sesji Rady Gminy Bolesławiec w dniu 30 czerwca 2021 r., a w konsekwencji nierozstrzygnięcie o udzieleniu wotum zaufania oraz nierozstrzygnięcie o udzieleniu absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy za rok 2020 informuję, iż przyjmuję stanowisko Rady. Jednak nie podzielam wygłoszonych konkluzji.

Wotum zaufania to specyficzny akt woli przyjmowany w formie uchwały, którego celem jest wyrażenie zaufania i aprobaty do działalności Wójta, jak i jego aparatu pomocniczego w zakresie wypełniania ustawowych obowiązków. Wotum zaufania dotyczy całokształtu działania organu wykonawczego, ale tylko za ubiegły rok. Umotywowanie, którym kierowali się Radni powinno być skonkretyzowane i możliwe do ustalenia, co w mojej ocenie nie zostało spełnione. Nie sposób odnieść się do wszystkich zarzutów wygłoszonych przez Radnych, jednak najważniejsze, które mnie osobiście dotknęły przedstawiam poniżej.

Radni zarzucili mi między innymi:

- niewłaściwe prowadzenie spraw z zakresu gospodarki odpadami,

- nierealizowanie zaplanowanych inwestycji,

- niecelowość i błędnie prowadzoną inwestycję w zakresie modernizacji oświetlenia,

- zatajanie dokumentów urzędowych,

- opóźnienia w przygotowaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Sytuacja związana z gospodarowaniem odpadami komunalnymi na terenie Gminy Bolesławiec była omawiana z Radnymi i to wyłącznie Rada jako organ uchwałodawczy decyduje o wysokości stawek, którą ponosić mają mieszkańcy. Rada Gminy zdecydowała, że od 2020 roku z gminnego systemu zostali wykreśleni przedsiębiorcy. Zgodnie z przepisami prawa wybór firmy odbierającej odpady komunalne dokonywany jest zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz z ustawą Prawo zamówień publicznych. Wójt w tym względzie nie ma możliwości podejmowania swobodnych decyzji co do zasady wygrywa firma, która zaproponuje najniższą cenę. Od wielu lat do przetargów staruje tylko jedno przedsiębiorstwo i w tym Gmina Bolesławiec nie jest odosobniona, można powiedzieć, że monopol firm w tym zakresie ma miejsce w całym kraju. W wyniku nowelizacji prawa, każda gmina w Polsce, która ogłosiła przetarg w 2020 roku była zobligowana do płacenia za wagę odpadów, a nie jak do tej pory ryczałtowo (stała stawka bez względu na wagę śmieci). Zgodnie z przepisami ustrojowymi, Wójt jako organ wykonawczy zobowiązany jest do przedkładania Radzie projektów uchwał. W związku z rozstrzygniętym przetargiem przedstawiłam propozycję stawek z uwzględnieniem, że stawka 36 zł pozwoli na bilansowanie się sytemu. Radni mieli pełną świadomość, że przyjęcie stawki niższej niż 36 zł za osobę będzie powodowało niebilansowanie się sytemu, a w konsekwencji dokładanie z budżetu gminy środków finansowych i tym samym ograniczenie inwestycji m.in. przebudowy drogi gminnej w miejscowości Piaski, czy też remontu toalet w budynku OSP w Bolesławcu.

Zadanie inwestycyjne w zakresie modernizacji oświetlenia ulicznego i drogowego było realizowane na podstawie i zgodnie z uchwałą Rady Gminy w Bolesławcu dotyczącej wykupu udziałów w Spółce Oświetlenie Uliczne i Drogowe. To Radni na każdym etapie realizacji zadania podejmowali decyzje o zakresie i lokalizacji poszczególnych etapów modernizacji. Sprawując funkcję Organu wykonawczego, moja rola polegała na organizowaniu i uczestniczeniu w spotkaniach oraz przygotowywaniu niezbędnej dokumentacji do realizacji przedsięwzięcia.

Procedura przygotowania planu miejscowego trwa około 15-18 miesięcy, a uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu zostały podjęte w połowie 2020 r.. Etap projektowy przygotowania planu poprzedzony jest m.in. opracowaniem analiz ekofizjograficznych, które z kolei wymagają co najmniej półrocznego przygotowania (min. co najmniej dwie pory roku). Ponadto konsultacje społeczne i inne działania partycypacyjne zaplanowane w ramach grantu finansowanego przez Fundację Sendzimira wymagają aktywnego uczestnictwa mieszkańców w spotkaniach edukacyjnych, informacyjnych, spotkaniach otwartych, debatach, wystawach i warsztatach w przestrzeni Mieleszyna i Bolesławca, a nie w rzeczywistości wirtualnej (online). Prowadzenie procesu konsultacji w sytuacji trwających obostrzeń sanitarnych (czyli tylko online) mogłoby powodować wykluczenie z tego procesu znacznej części mieszkańców miejscowości i byłoby niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie planowania przestrzennego.

Sprawa dotycząca zawartych umów z branży telekomunikacyjnych, była już wielokrotnie wyjaśniana i stanowiła przedmiot kontroli Komisji Rewizyjnej za 2019 rok.

Zarzut dotyczący ukrywania i zatajania korespondencji w sprawie tzw. „afery GCK” jest nieprawdziwy i krzywdzący dla pracowników Urzędu, gdyż podczas posiedzenia komisji rewizyjnej w dniu 22 czerwca 2021 r., radca prawny przedstawiał i omówił posiadaną dokumentacje w sprawie jednostki kultury. Członkowie Komisji mieli możliwość zapoznania się z kompletną dokumentacją w sprawie GCK w posiadaniu której był radca prawny. Ponadto należy podkreślić, że cała wpływająca dokumentacja jest rejestrowana w prowadzonym dzienniku korespondencji Urzędu Gminy.

Warto dodać, że miniony rok budżetowy był determinowany obostrzeniami Covidowymi i był czasem pracy w trudnych warunkach. Miało to bezpośredni wpływ na realizację pierwotnie zamierzonych przedsięwzięć, a ekspresowy tryb wprowadzania obostrzeń i ich zmian uniemożliwiał racjonalne zaplanowanie, a następnie wykonanie wielu działań gospodarczych. Moim priorytetem było utrzymanie pracy urzędu przy maksymalnym ograniczeniu ryzyka zachorowania. Pomimo zaleceń Wojewody w zakresie przechodzenia na pracę zdalną, urzędnicy nie zaprzestali bezpośredniej obsługi petentów.

Całkowicie niezrozumiała jest dla mnie kwestia niepodjęcia uchwały w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2020 rok zważywszy, że Komisja Rewizyjna Rady Gminy w Bolesławcu podjęła wniosek w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta Gminy Bolesławiec, a wniosek ten uzyskał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Bolesławiec, dnia 1.07.2021 r.

Wójt Gminy Bolesławiec

/-/ Dorota Makówka

Autor: patryk.hodera@radiosud.pl