23 kwietnia 2024, 13:40

Teraz

Fakty

A A A

PROMOCJA: Jak zostać menedżerem muzycznym? Istnieją szkolenia

Kontakt z kolorowym światem muzyków, trasy koncertowe, współpraca z mediami, ciekawe imprezy. Tak stereotypowo kojarzy się zawód menedżera muzycznego. Ta praca to jednak nie tylko przyjemności i blichtr. Miłość do muzyki i zdolności organizacyjne nie wystarczą, żeby być dobrym menedżerem. Trzeba wykazać się także twardym charakterem i innymi kompetencjami.


Dla wielu fanów muzyki, którzy sami nie czują się dobrze na scenie, praca agenta gwiazd wydaje się spełnieniem marzeń. Nie znając jej realiów, można się jednak mocno rozczarować. Menedżer muzyczny to, mówiąc w skrócie, osoba pierwszego kontaktu, która pośredniczy między artystą, mediami, podwykonawcami czy specjalistami od promocji, którą zresztą często sam też się zajmuje.


Obowiązki menedżera muzycznego


Menedżer jest odpowiedzialny za wizerunek wykonawcy, o którego dobrą markę dba. Jeśli zajmuje się debiutantem, to od niego w dużej mierze zależy wypromowanie artysty, a następnie utrzymanie go na rynku muzycznym. To menedżer/agent stara się o wywiady w prasie, często również je autoryzuje, organizuje sesje zdjęciowe, załatwia intratne zlecenia. Często pełni rolę doradcy, który wskazuje artyście drogę, poleca lub wręcz nakazuje udział w niektórych projektach, zniechęca do tych, które mogą się okazać niekorzystne.


Menedżer muzyczny dba o kontrakty z wytwórniami i dystrybutorami. Może również nawiązywać współpracę z niektórymi markami, starać się o udział w reklamach oraz eventach.


Kolejnym zakresem obowiązków menedżera muzycznego jest organizacja koncertów, tras, prób, logistyki związanej z transportem i przewozem instrumentów oraz bookowanie hoteli.


Predyspozycje do pracy w charakterze menedżera muzycznego


Nie ma żadnych warunków formalnych, których wymaga pełnienie zawodu menedżera muzycznego, nie musisz mieć również ukończonych studiów w tym kierunku. Jest to jednak bardzo wymagająca praca, która wymaga konkretnych predyspozycji, takich jak:



  • Komunikatywność na bardzo wysokim poziomie – to praca z drugim człowiekiem, więc bez zdolności dogadywania się zarówno z artystą, jak i podwykonawcami, czy mediami, daleko nie zajdziesz.

  • Przebojowość – menedżer muzyczny działa na pierwszej linii frontu walki o dobro i potrzeby artysty.

  • Sumienność, wytrwałość, konsekwencja – to menedżer spina grafik, załatwia zlecenia i dba o rozliczenia finansowe.

  • Umiejętności negocjacyjne – praca menedżera to niemal nieustające negocjacje.

  • Radzenie sobie ze stresem i pracą pod presją czasu – menedżer często prowadzi kilka spraw jednocześnie i musi załatwiać je na cito.


To podstawowe kompetencje, ale umiejętności ułatwiających pracę w zawodzie jest więcej. Przydadzą się zdolności przywódcze, zdolności analityczne, a także znajomość prawa autorskiego.


Menedżer muzyczny – jak zdobyć wiedzę i doświadczenie?


W zdobyciu wiedzy niezbędnej do pracy w zawodzie agenta muzycznego pomogą organizowane przez specjalistów kursy. Warto znaleźć takie, które są prowadzone przez fachowców z branży i umożliwiają uzyskanie certyfikatu. Pierwsze kroki w zawodzie warto stawiać na różnego rodzaju koncertach, eventach, czy łapiąc się na staż w wytwórni muzycznej. Pozwoli to na budowanie bazy kontaktów i doświadczenia w branży.


Aby dowiedzieć się więcej, zapraszamy na https://emtg.pl/manager-artystyczny/

Autor: ewa.kowalczyk@radiosud.pl