19 kwietnia 2024, 11:58

Teraz

Fakty

A A A

KĘPNO: Oświadczenie burmistrza w sprawie szkół

Oświadczenie Burmistrza Miasta i Gminy Kępno

Reagując na pojawiające się, nieprawdziwe informacje dotyczące sposobu wprowadzania na terenie Gminy Kępno zmian w sieci placówek oświatowych, w związku z zapowiadaną przez Ministra Edukacji reformą oświaty, oświadczam:
Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia na terenie Gminy Kępno zapowiadanej reformy oświaty, a także biorąc pod uwagę skalę niżu demograficznego, z jakim mamy do czynienia, w październiku 2016 roku powołałem zespół merytoryczny do spraw opracowania wdrożenia reformy oświaty na terenie Gminy Kępno. W skład zespołu weszło 5 dyrektorów szkół Gminy Kępno wspomaganych pracownikami Wydziału Oświaty tutejszego Urzędu. Z tym samym zespołem merytorycznym omawiałem również temat podwyżek wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi szkół.

Biorąc pod uwagę:
- proponowane zmiany w przepisach oświatowych,
- dane demograficzne,
- jakość kształcenia,
- bezpieczeństwo uczniów,
- zmniejszenie skali redukcji etatów zatrudnianych do tej pory nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
- ograniczenie konieczności łączenia klas,

zespół wypracował kilka wariantów przekształcenia sieci szkolnej, które to zaprezentował Komisji Oświaty i wszystkim Radnym Rady Miejskiej w Kępnie. Żaden z wariantów wypracowanych przez zespół merytoryczny nie zakładał zamknięcia którejkolwiek z obecnie funkcjonujących szkół podstawowych. Zespół merytoryczny po dokonaniu analizy wszystkich argumentów za i przeciw wprowadzeniu poszczególnych wariantów, przedstawił Komisji Oświaty wariant, który uznany został przez członków zespołu za najwłaściwszy, zapewniający rozwój wszystkim uczniom.

Wariant zakładał:
- przekształcenie Gimnazjum Nr 2 w Kępnie w 8-klasową szkołę podstawową
- przekształcenie SP Nr 1 i SP Nr 3 w Kępnie, SP w Mikorzynie, SP w Hanulinie w 8-klasową szkołę podstawową
- stworzenie docelowo ze SP w Świbie, SP w Olszowie, SP w Krążkowach, SP Myjomicach, SP w Kierznie szkół filialnych o strukturze I–III. W każdej z miejscowości, gdzie znajdować się miały szkoły filialne, funkcjonować miały również przedszkola. Po ukończeniu klasy III, uczniowie szkół filialnych mieli kontynuować swą edukację w szkołach większych - macierzystych, wyposażonych w sale gimnastyczne, boiska, nowoczesne klasopracownie, stołówki, świetlice dostosowane do potrzeb dzieci i rodziców, z bogatą ofertą zajęć pozalekcyjnych. Jednak dzieci, które obecnie są uczniami tych szkół mogłyby kontynuować naukę w tych szkołach filialnych do ukończenia klasy VI.

Prace zespołu merytorycznego zbiegły się z zapowiadanymi przeze mnie wcześniej spotkaniami z mieszkańcami społeczności miejscowości na terenie wiejskim. Z tych spotkań, jak również z moich indywidualnych spotkań z dyrektorami małych, wiejskich szkół wypływały wraz z argumentacją inne oczekiwania. Mieszkańcy miejscowości, w których funkcjonują małe szkoły chcą, aby nadal uczniowie mieli możliwość uczęszczania do nich do ukończenia szkoły podstawowej.

Propozycja zespołu ukierunkowana była na jakość kształcenia, a głos mieszkańców na dostępność do szkół w miejscu zamieszkania. Jak szybko pokazało życie, bardzo trudno a wręcz nie możliwe okazało się pogodzenie wszystkich racji.
Biorąc pod uwagę wariant wypracowany przez zespół merytoryczny i odmienne oczekiwania społeczności wiejskich, skłaniam się ku wsłuchaniu się w głos mieszkańców i przekształceniu wszystkich szkół podstawowych z 6 w 8 klasowe szkoły podstawowe. Z taką propozycją wystąpię do Radnych Rady Miejskiej w Kępnie, którzy w kolejnych miesiącach będą zobowiązani do podjęcia uchwały w tej sprawie.

Nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione wad. W konsekwencji prowadzące do niepełnego wykorzystania bazy pozostającej po zlikwidowanym Gimnazjum Nr 2 w Kępnie i budynku szkolnego w Mikorzynie. Natomiast istniejąca baza małych szkół wiejskich będzie miała wpływ na ograniczenie możliwości rozwoju.

Jeszcze raz podkreślam:
Nieprawdą jest, że została już podjęta jakakolwiek uchwała w tej sprawie. Nieprawdą jest, że propozycja wypracowana przez zespół merytoryczny zakładała przekształcenie wszystkich szkół wiejskich w szkoły filialne.

Nieprawdą jest, że Gmina Kępno przymierzała się do łączenia uczniów klas I z klasami III (!)

Nieprawdą jest, że zespół merytoryczny czy samorządowcy opracowując warianty przekształceń sieci szkolnej opierał się wyłącznie na przesłankach ekonomicznych.

Na likwidację gimnazjum samorząd kępiński nie ma wpływu. Jest zobowiązany do przekształcenia obwodów szkolnych.
Tworzenie i powielanie nieprawdziwych informacji nie służy niczemu dobremu. Samorząd Miasta i Gminy Kępno – podobnie jak wszystkie samorządy w Polsce, stoi przed trudnym zadaniem wprowadzenia w najbliższym czasie zapowiadane przez rząd reformy oświaty, a dodatkowe wprowadzanie chaosu informacyjnego nie sprzyja rzetelnemu przygotowaniu się do niego.

Pragnę zapewnić, że dobro Gminy Kępno, w szczególności zaś dobro najmłodszego pokolenia mieszkańców jest dla samorządu kępińskiego priorytetem. Jego zapewnieniu służą opracowywane przez nas rzetelne, merytoryczne analizy i prognozy, jak również społeczny dialog i wsłuchanie się w opinię społeczności Gminy Kępno. 


/pisownia i tekst oświadczenia przekazana redakcji/

Autor: daniel.tarchala@radiosud.pl