18 kwietnia 2024, 09:23

Teraz

Fakty

A A A

KĘPNO: Konsultacje w sprawie budowy linii CPK

Mieszkańcy Kępna przeciwko budowie "niebieskiej" (W44) linii kolejowej w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ich zdaniem ten wariant jest niemożliwy do zaakceptowania.

Pierwsze konsultacje w sprawie Kolei Dużych Prędkości odbyły się w czwartek w Kępnie. Mieszkańcom przedstawiono cztery warianty trasy, która przebiegać będzie przez gminę.

Konsultacje dotyczą budowy linii kolejowej nr 85 na odcinku Łódź-Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odcinku Sieradz Północny - Kępno - Czernica Wrocławska - Wrocław Główny". Inwestorem jest rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny. Konsultacje były okazją do zapoznania się z proponowanymi wariantami i zapytania przedstawicieli inwestora oraz projektantów o szczegóły. Przygotowano także ankietę, jaką mogli wypełnić uczestnicy. W gminie Kępno, najmniej korzystnym wariantem byłby ten, który przecina miasto na pół. Zdecydowana większość mieszkańców była zdania, że jest on niemożliwy do zaakceptowania.

Wstępne plany budowy Kolei Dużych Prędkości zakładają, że etap konsultacji zakończy się w tym roku. W roku 2022 ma być gotowe studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe. I także w przyszłym roku na jego podstawie spółka CPK wybierze ostatecznie wariant, który będzie realizowany.
Kiedy będzie wybrany wariant inwestorski? CPK ocenia, że nastąpi to za pół roku, na przełomie czerwca i lipca 2022 roku. Wtedy ma być pokazany szczegółowy przebieg linii z granicami działek, które zostaną wywłaszczone. Budowa planowana jest za dziesięć lat. Teraz już jednak właściciele nieruchomości powinni myśleć o przygotowaniu się na możliwe wywłaszczenie.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Prędkość projektowana, czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna, taką pociągi osiągną w pierwszym etapie, to 250 km/h. W ciągu doby na trasie może pojawić się docelowo 100-180 przejazdów pociągu! Szerokość pasa inwestycyjnego, który zostanie zajęta do budowy linii kolejowej wynosi nawet 100 metrów!

Autor: daniel.tarchala@radiosud.pl