25 kwietnia 2024, 23:26

Teraz

Fakty

A A A

OSTRZESZÓW: To ona stworzyła logo Światowych Dni Młodzieży

Uroczystą mszą świętą na krakowskich Błoniach rozpoczną się dziś Światowe Dni Młodzieży. Warto więc przypomnieć, że wydarzenie to ma swój wyraźny ostrzeszowski akcent. Pochodząca z tego miasta Monika Rybczyńska jest autorką znaku graficznego ŚDM i członkiem ich komitetu organizacyjnego. M. Rybczyńska urodziła się w Ostrzeszowie, gdzie ukończyła II Liceum Ogólnokształcące. W Warszawie studiowała dziennikarstwo i pracowała w kilku znaczących redakcjach.
-Na studia pojechałam do Warszawy. Tam spędziłam dziesięć lat. Teraz mieszkam w Krakowie i przygotowuje Światowe Dni Młodzieży „Kraków 2016”, pracując w ich komitecie organizacyjnym.  W związku z tym, że jestem autorką logotypu Światowych Dni Młodzieży, powierzono mi koordynowanie działu designu. Mam pod sobą grafików i tworzymy wizualną stronę ŚDM. Wszystko to, co możemy zobaczyć, przechodzi przez mój dział.
Jednym z przełomowych momentów jej życia stało się zwycięstwo w konkursie na logo Światowych Dni Młodzieży.
-Historia jest niezwykła, ponieważ ja tak naprawdę nie brałam udziału w konkursie, a go wygrałam – powiedziała.
Jak to możliwe? Otóż, Papieska Rada nie zdecydowała się wskazać żadnej z osiemdziesięciu nadesłanych propozycji i konkurs wciąż pozostawał otwarty.
-To był moment, kiedy ja przebywałam w Rzymie na kanonizacji Jana Pawła II – wspomina M. Rybczyńska – W ogóle nie miałam zamiaru brać udziału w konkursie, nie interesowało mnie to, ale pomyślałam sobie, że skoro można jeszcze coś zaproponować, a mam w Rzymie dwa dni wolnego, to przeznaczę je właśnie na to. Jestem osobą wierzącą i nie rozpoczynam swoich projektów bez oddania ich Bogu, więc poszłam do grobu Jana Pawła i pomodliłam się o wenę. Wena wieczorem przyszła, stworzyłam logo i wysłałam je do Warszawy. Można zatem powiedzieć, że ten logotyp powstał przy współpracy z Janem Pawłem II.
Ku wielkiemu zaskoczeniu i radości autorki, jej projekt zyskał pełną aprobatę i został uznany za najlepszy. Z pewnością przyczyniło się do tego niezwykle umiejętne wykorzystanie i połączenie kilku ważnych symboli narodowych i religijnych.
-Żaden element w logotypie nie jest przypadkowy, każdy ma znaczenie – podkreśla M. Rybczyńska   - Mamy kontur Polski. W miejscu, gdzie jest Kraków umieściłam żółte koło, które w logotypach ŚDM symbolizuje młodzież. Później oczywiście główny bohater, czyli Jezus Chrystus w postaci krzyża oraz temat ŚDM tj, boże miłosierdzie. Wszyscy znamy obraz Jezusa Miłosiernego i te dwa promienie, wodę i krew. To samo mamy w logotypie.
Światowe Dni Młodzieży odbywają się w tym roku po raz XXXI. Spotkania młodych katolików zainicjował w 1985 roku papież Jan Paweł II. Wydarzenia ma formę religijnego festiwalu, skupiającego młodzież  z całego świata, która chce wspólnie spędzić czas i modlić się. Polska jest gospodarzem ŚDM już po raz drugi. W 1991 roku impreza odbywała się w Częstochowie.

Autor: lukasz.smiatacz@radiosud.pl