19 kwietnia 2024, 16:25

Teraz

Fakty

A A A

REGION: 100 - 180 przejazdów pociągu. Taki jest bufor dla kolei szybkich prędkości

W Galewicach odbyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy linii kolejowej, która ma połączyć Łódź z Wrocławiem. Cztery zaproponowane warianty przebiegają przez teren tej gminy.

Spotkanie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczyła ogólnych zagadnień związanych z planami kolejowymi. W drugiej części głos otrzymali mieszkańcy, którzy mieli okazję do zadania pytań. Poruszono kwestię ewentualnych wywłaszczeń, o których odpowiednio wcześniej mają dowiedzieć się mieszkańcy. W gminie Galewice, o czym zgadzała się przeważająca większość obecnych na dyskusji, najmniej korzystnym wariantem byłby ten, który przecina na pół Kolonię Osiek. Jak kolejny raz zauważył wójt Piotr Kołodziej, samorząd ani mieszkańcy bezpośrednio nie skorzystają na przebiegu kolei na tym terenie. Najbliższy przystanek, z którego będzie odjeżdżał szybki pociąg, ma zostać zlokalizowany w Kępnie. Skład docelowo ma zatrzymywać się w Łodzi, Sieradzu, Kępnie oraz Wrocławiu. Mieszkańcy mniejszych miejscowości takich jak np. Wieruszów czy Galewice będą mieli okazję dotrzeć na pociąg za pośrednictwem przewozów regionalnych, za które odpowiadają marszałkowie województw. Prowadząca konsultację spółka Centralny Port Komunikacyjny i Multiconsult zapowiedzieli, że jest odpowiednia wola marszałków, aby takie połączenia istniały. Dodatkowo podczas spotkania wspominało się o planowanej przebudowie linii 181, która w końcu stałaby się użyteczna.

Prędkość projektowa (czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach) wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna (taką pociągi osiągną w pierwszym etapie) to 250 km/h. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność. W Galewicach mieszkańcy usłyszeli, że gdy wszystko już się rozkręci, w ciągu doby na trasie może pojawić się docelowo 100 – 180 przejazdów pociągu!

Na wybór optymalnego wariantu, który będzie pasował m.in. Kępnu, Wieruszowowi, Galewicom czy Sieradzowi trzeba będzie poczekać do wakacji 2022 r. Galewicom najlepiej „leży” wariant błękitny. Bufor inwestycyjny, czyli odległość kolei od zabudowań, to około 100 metrów. Kto zwycięży? Najpewniej ten, kto ma największą siłę przebicia – czy to w głosach mieszkańców, czy też w sferze politycznej.

Autor: wieruszow@radiosud.pl