29 marca 2024, 13:32

Teraz

17°

Fakty

A A A

REGION: Konsultacje w sprawie linii kolejowych w Wieruszowie

Wieruszów był kolejną gminą w naszym regionie, w której przeprowadzono konsultacje w sprawie przebiegu linii kolejowych szybkich prędkości. Mieszkańcy mogą się wypowiedzieć w sprawie 4 nakreślonych na naszym terenie wariantów.

Na spotkaniu, jak było to wcześniej w Galewicach oraz Kępnie, pojawiają się głównie osoby, które potencjalnie mogą mieszkać w pobliżu jednej z zaplanowanych tras, bądź też linia niemalże przecina ich tereny. Uczestnicy konsultacji usłyszeli, że jest możliwość łączenia wariantów, a to – jak się okazuje – byłoby jednym z ważniejszych posunięć. Hipotetycznie mieszkańcy Kępna mogą wybrać swój wariant a także mieszkańcy Wieruszowa mogliby wskazać najbardziej optymalną dla siebie trasę.

Po piątkowej dyskusji wiele osób w kuluarowych rozmowach powtarzało, że ma wrażenie o pewnym spektaklu, w którym aktualnie bierzemy udział. Zdaniem niektórych, konsultacje oraz wskazanie 4 wariantów mają być dla inwestora niezbędnym elementem do wydania warunków środowiskowych a później decyzji lokalizacyjnej. Podczas dyskusji pada wiele pytań oraz wątpliwości. Mieszkańcy w Wieruszowie pytali m.in. o to czy jeśli ktoś będzie mieszkał w bezpośrednim sąsiedztwie kolei, będzie mógł z tego tytułu liczyć na jakieś odszkodowanie, bądź czy i w tym przypadku będzie można skorzystać z procedury wysiedlenia. Niestety takie osoby mogą pozostać z niczym. Zastępca burmistrza Wieruszowa Marta Siubijak wskazała, że gmina pomimo wiedzy o kilku wariantach nie ma formalnych podstaw aby nie wydawać decyzji o warunkach zabudowy. Osoby prowadzące konsultacje zasugerowały osobom, które myślą o budowie w najbliższym czasie, aby wstrzymać się przynajmniej na pół roku.

Jak przebiega cała prodecudra związana z wybraniem optymalnej dla wszystkich linii? Najpierw samorządom zaproponowano 11 tras, z których wszyscy wybrali 4. Niestety został odrzucony wariant wybrany przez samorządowców z Wieruszowa. Teraz brane są pod uwagę opinie mieszkańców, jednak nikt do końca nie jest w stanie w stu procentach zapewnić, jakie będą one miały wagę. Podobnie jak podczas poprzednich konsultacji, zebrani usłyszeli, że pociąg ma osiągać prędkośc początkowo 250 km/h. Przystanki mają być w Łodzi, Zduńskiej Woli, Sieradzu, Kępnie oraz we Wrocławiu. Budowa bocznicy, np. tej zaproponowanej w Wieruszowie, to wciąż tylko „opcja”. Trasa szybkich kolei ma zostać ogrodzona na całym odcinku. W przypadku np. S8 i drogi wojewódzkiej 450, kolej ma zostać poprowadzona na wiaduktach. Z kolei ponad trasą z szybkimi pociągami mają być poprowadzone drogi powiatowe oraz gminne.

Goszczący na już trzecim zebraniu wójt gminy Galewice apelował aby nasze samorządy mówiły jednym głosem. Jego teren skłania się ku wybraniu wariantu błękitnego, który ochroni przecięcie na pół Kolonii Osiek.

Autor: wieruszow@radiosud.pl