18 kwietnia 2024, 15:41

Teraz

Fakty

A A A

WIERUSZÓW: Prześlij PIT internetowo

Tylko 45% podatników przypisanych do Urzędu Skarbowego w Wieruszowie złożyło w ubiegłym roku deklarację podatkową drogą elektroniczną. Do przejścia na internetowe, szybsze i wygodniejsze rozwiązanie zachęca nowa naczelnik Izabela Kuciapa. Z szefową miejscowej „skarbówki” rozmawialiśmy również o naborach w urzędzie, zmianach w ulgach oraz jednolitym pliku kontrolnym.


Do Wieruszowa dojeżdża pani z Sieradza. To rodzinne miasto?


Tak, to jest moje rodzinne miasto. Wcześniej pracowałam tam jako naczelnik Urzędu Skarbowego, natomiast od 23 listopada zostałam powołana na stanowisko naczelnika US w Wieruszowie i mam przyjemność nim zarządzać.


Ta zmiana nastąpiła po nieszczęsnym incydencie alkoholowym, w wyniku którego 2 osoby straciły pracę i ze stanowiskiem pożegnał się wieloletni naczelnik. Czy później nastąpiły jeszcze jakieś zmiany kadrowe?


Na skutek odejścia tych dwóch osób prowadzimy nabory na 2 wolne stanowiska. Jutro będzie nabór na stanowisko do sekretariatu a w połowie lutego powinien być nabór do komórki czynności analitycznych i sprawdzających. Jeżeli ktoś z państwa jest zainteresowany pracą w US i spełnia kwalifikacje to jest jeszcze czas na złożenie dokumentów i przystąpienie do naborów.


Jakie zmiany czekają nas w tym okresie rozliczeniowym?


Pierwsza zmiana dotyczy ulgi rehabilitacyjnej. Jest to ulga, z której często państwo korzystacie. Zmiana jest korzystna, bo do tej pory z ulgi rehabilitacyjnej na dojazdy samochodem na zabiegi mogły skorzystać osoby posiadające pierwszą lub drugą grupę inwalidzką. Dojazdy musiały być związane z zabiegami leczniczo - rehablitacyjnymi. Od tego roku ulga dotyczy już wszystkich osób niepełnosprawnych. Nie ma ograniczenia co do grupy, wystarczy którąś z nich po prostu posiadać. Dojazdy nie muszą być związane z zabiegami. Możemy wykorzystywać samochody z myślą o lekarzach, zakupach czy innych sprawach życiowych. Ustawodawca zrezygnował z konieczności dokumentowania tej ulgi, więc jeżeli ponosimy wydatki na wyjazdy to możemy sobie odliczyć w zeznaniu kwotę do wysokości 2280 zł, jest to odliczenie od dochodu. Druga zmiana, również istotna dla państwa, to ulga dla krwiodawców. Ustawodawca przewidział odliczenie 130 zł za każdy oddany litr krwi bądź osocza. Pozostałe istotne zmiany, już bardziej dla przedsiębiorców, to podwyższenie kwoty jednorazowej amortyzacji z 3,5 do 10 tys. zł. Od tego roku zrezygnowano z konieczności wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, jeżeli ta zaliczka nie przekracza w danym miesiącu 1000 zł.


Porównuje pani Sieradz do Wieruszowa i niestety słabo wypadamy pod względem ilości składanych e-deklaracji. A jest wygodniej i możemy liczyć na szybszy zwrot należnych pieniędzy.


W US w Sieradzu odsetek osób składających deklaracje drogą elektroniczną wahał się w granicach 75% a jak spojrzałam na dane statystyczne w Wieruszowie to się okazuje, że jesteśmy daleko w tyle. Tutaj tylko 45% podatników w ubiegłym roku złożyło PIT w tej formie. Chciałabym państwa zachęcić do tego sposobu składania zeznania. Jest to naprawdę bardzo łatwe, proste, wygodne i przy tym zupełnie bezpieczne. Możemy takie zeznanie złożyć o każdej porze dnia i nocy, oszczędzamy więc czas na wizytę w urzędzie, poczcie. Złożenie zeznania drogą elektroniczną uniemożliwia nam popełnienie typowych błędów rachunkowych. Wypełniając e-pit system sam sprawdzi poprawność formalną i rachunkową. Błędnie wypełnione zeznanie nie zostanie przepuszczone i tym samym unikamy ponownej wizyty w urzędzie.


Jak to zrobić?


Jest to naprawdę bardzo, bardzo proste i właściwie są tylko dwa kroki. Należy odwiedzić stronę Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, tam dostępny jest portal podatnika gdzie znajdziemy dokumenty do pobrania. Jest odpowiednia wtyczka do złożenia dokumentacji elektronicznej. Jej pobranie i instalacja zajmują nie dłużej niż 2-3 minuty. Robiłam to sama w tym roku i wiem, że poszło to bardzo sprawnie. Po zainstalowaniu takiej wtyczki wybieramy właściwy formularz podatkowy i przystępujemy do wypełnienia. Samo wypełnienie takiego PIT jest też dużo prostsze niż w formie papierowej. System sam podpowiada nam pewne pozycje, przelicza poprawność, sumuje pozycje, wylicza podatek. Po wypełnieniu wszystkich pozycji pozostaje nam złożenie podpisu. Pierwszy, z którego większość z państwa pewnie nie korzysta, to kwalifikowany podpis elektroniczny, natomiast ten bardziej popularny podpis to tzw. dane autoryzujące. To nic innego jak nasz identyfikator PESEL bądź NIP, data urodzenia, imię oraz nazwisko. Dokument po podpisie zostanie wysłany do Ministerstwa Finansów, możemy pobrać sobie urzędowe potwierdzenie odbioru. Możemy też zapisać to na dysku i w razie czego jest to dokument poświadczający że zeznanie zostało złożone. Z doświadczenia wiem, że dokumenty wysyłane drogą elektroniczną nie mają prawa zaginąć. Proszę pamiętać o prawidłowym wskazaniu właściwego Urzędu Skarbowego.


Przypomnijmy, że od nowego roku funkcjonuje „Jednolity plik kontrolny”.


To nic innego jak dane o sprzedaży i zakupach, które wynikają z ewidencji prowadzonych na potrzeby podatku VAT i to są dane, które są w formie elektronicznej przesyłane do organów podatkowych. Do składania JPK zobowiązani są wszyscy przedsiębiorcy, którzy są podatnikami VAT. Obowiązek ten istnieje od 1 stycznia, pierwszy JPK powinniśmy złożyć do 25 lutego. Jest to obowiązek bezwzględny, za niewypełnienie grożą sankcje z ustawy karno - skarbowej. Wszelkie informacje związane ze składaniem JPK znajdą państwo na stronie internetowej MF. My przez cały listopad oraz grudzień prowadziliśmy cotygodniowe szkolenia w zakresie JPK. Wiem, że zainteresowanie tematem było trochę większe dopiero w grudniu. Jeżeli mają państwo taką potrzebę żeby szkolenie powtórzyć, np. na początku lutego, to zachęcamy do zgłaszania nam takich uwag. Na pewno uda się jeszcze w lutym takie szkolenie przeprowadzić.

Autor: wieruszow@radiosud.pl