20 kwietnia 2024, 10:37

Teraz

Rozrywka i oświata

A A A

KĘPNO: Tresowane roboty w Bibliotece Powiatowej

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Kępnie i Gimnazjum nr 2 w Kępnie wzięli udział w warsztatach z kodowania. Przygotowała je dla nich Biblioteka Powiatowa, która - jako jedna ze stu instytucji w Polsce - zakwalifikowała się do projektu „Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę”.

Każda osoba, która wzięła udział w warsztatach, miała okazję odkryć, czym jest programowanie. Zadaniem uczniów było przygotowanie robota o nazwie Finch do udziału w wyścigu i innych zadaniach, które zlecała prowadząca warsztaty. Aby robot wykonywał polecenia uczestników trzeba go było zaprogramować, czyli napisać kod, pod którym kryją się polecenia, które robot powinien wykonać. Tak, by w rezultacie sprawnie nim sterować, omijać wszystkie przeszkody i jak najszybciej dotrzeć do mety. Warsztaty prowadziła Aleksandra Dykta, autorka pierwszego w Polsce podręcznika multimedialnego dla dzieci do j. angielskiego a także wielu pomocy dydaktycznych online i narzędzi multimedialnych przeznaczonych dla edukacji.

Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kępnie zorganizowała warsztaty dzięki udziałowi w projekcie „Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę” Jego celem jest zachęcanie młodych ludzi z małych miejscowości do nauki kodowania. Projekt jest realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft, w ramach inicjatywy YouthSpark. Został objęty patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji, Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Umiejętność programowania pozwala zrozumieć, jak działają otaczające nas technologie, by móc bardziej świadomie z nich korzystać, a być może również je tworzyć i rozwijać. Wzmacnia też kreatywność i zdolność logicznego myślenia. Młodzi ludzie podczas warsztatów zdobyli kompetencje, które zaprocentują w przyszłości i być może przyczynią się do wyboru studiów czy zawodu związanego z nowymi technologiami. A to niezwykle ważne, ponieważ szacuje się, że do 2020 roku w Unii Europejskiej będzie brakowało nawet 825 tysięcy informatyków, zwłaszcza programistów. A w Polsce, jak wynika z danych GUS, zaledwie 4,6% młodych ludzi decyduje się na studia informatyczne. Największym powodzeniem nadal cieszą się wśród nich kierunki ekonomiczno-administracyjne, społeczne oraz pedagogiczne, które łącznie wybiera aż 46,3% kandydatów. Po nich jednak nie zawsze łatwo jest znaleźć pracę. W rezultacie, według danych Eurostat bezrobocie w Polsce wśród osób poniżej 25. roku życia jest ponad 3-krotnie wyższe niż w starszych grupach wiekowych i wynosi 15,8%.

Autor: