10 kwietnia 2020, 02:13

Teraz

Fakty

A A A

ARTYKUŁ SPONSOROWANY: Pytania do burmistrza o umorzenia podatków

WNIOSEK o udostępnienie informacji publicznej przez burmistrza Kępna Piotra Psikusa

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) zwracam się za pośrednictwem lokalnych mediów do obecnego burmistrza i równocześnie kandydata na burmistrza Piotra Psikusa aby w trybie pilnym 3 dniowym udostępnił opinii publicznej informację w następującym zakresie:
Wnioskuję o UJAWNIENIE I PRZEKAZANIE DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI PEŁNYCH INFORMACJI NA TEMAT OSÓB PRAWNYCH I FIZYCZNYCH, KTÓRYM W LATACH 2014, 2015, 2016,2017,2018 UMORZYŁ PAN ZALEGŁOŚCI PODATKOWE.
Informację proszę przedstawić w formie tabelarycznej z uwzględnieniem następujących danych w kolumnach:
1. Liczba porządkowa.
2. Nazwisko i Imię podatnika / nazwa podmiotu gosp.
3. Kwota umorzonych zaległości.
4. Przyczyna umorzenia.
UZASADNIENIE
Obowiązkiem każdego burmistrza, wójta czy prezydenta, w tym także burmistrza Kępna jest publikowanie pełnych Informacji o umorzeniach zaległości podatkowych. Umorzenia powinny dotyczyć sytuacji nadzwyczajnych i precyzyjnie udokumentowanych, ponieważ umorzenia oznaczają umniejszenie gminnego budżetu. A mniejszy budżet, to mniejsze możliwości pomagania ludziom i instytucjom najbardziej potrzebującym. W latach 206-10, kiedy wykazy były pełne, wyszło ponad 1.5 miliona zł umorzeń. W kadencji Anieli Kempy umorzenia były śladowe. W obecnej kadencji wszystko jest tajne. Wykazy pozbawione kwot umorzeń są jniezgodne z Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240, która nakłada na burmistrza obowiązek ujawniania kwot umorzenia wraz z uzasadnieniem.
Nie ma żadnych powodów, aby mieszkańcy gminy byli pozbawieni informacji, jak burmistrz gospodaruje samorządowym budżetem. Szczególnie w okresie wyborczym mieszkańcy potrzebują pełnej wiedzy by obiektywnie ocenić burmistrza będącego równocześnie kandydatem na nastepną kadencję.
Sądzę, że w tej kwestii burmistrz nie ma nic do ukrycia i żądanej informacji udzieli niezwłocznie w trybie pilnym. We własnym interesie i w poczuciu społecznego obowiązku.
Każdy fakt umorzenia zaległości podatkowej musi być przez burmistrza wnikliwie rozważony. Procedura postępowania oraz sposób informowania opinii publicznej jest opisany w Ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ustawa nie pozostawia burmistrzowi pola do samowoli. Umorzenie zaległości podatkowej przysługuje tylko i wyłącznie w 2 sytuacjach:
1. Kiedy zachodzi ważny interes podatnika lub 2. Kiedy w grę wchodzi ważny interes publiczny.
Zaistnienie ważnego interesu podatnika w świetle ustawy i obowiązującej praktyki, zachodzi wówczas, kiedy umorzenie podatku RATUJE ZAGROŻONĄ EGZYSTENCJĘ PODATNIKA lub jego rodziny. Na przykład w razie choroby, wypadku czy zdarzenia losowego, na skutek którego podatnik stracił zdolność zarobkową, lub traci pracę. Zaistnienie ważnego interesu publicznego zachodzi wówczas, gdy spłata należnego podatku może narazić podatnika na złamanie wartości, mających znaczenie społeczne, jak np. prawa do wynagrodzenia za pracę. Wnioski o umorzeniach zaległości podatkowych powinny podlegać szczególnie wnikliwej ocenie. Jakie kwoty nie wpłynęły do kasy w obecnej kadencji, nie wiemy. Z bardzo obszernej jawnej listy nazwisk i podmotów liczącej około 300 pozycji, możemy wnioskować, że umorzenia były zbliżone do tych z lat 2006-10 tj ok. 1,5 miliona zł. Szkoda, że te pieniądze nie poszły na poprawienie losu ludzi ubogich, chorych, niedołężnych, rencistów, emerytów, pogorzelców, ofiar wypadków. ludzi autentycznie potrzebujących.

Z poważaniem - Wojciech Błaszków

Autor: redakcja@radiosud.pl

Archiwum komentarzy
Tryb sortowania komentarzy:
  • ~Myk : Czytałem BIP i faktycznie większość to biedaki jeżdżące Mercedesami bo na nic lepszego ich nie stać.

    15:20, 11 października 2018, | odpowiedz
  • ~Slawomir : Pani Aniela będzie zastępca burmiestrza hahaha kto wymysla takie pierdoly Czas na zmiane!!! prawie 3 dekady rzadzenia i co teraz bedziemy miec Basen i kino prywatne a przez 20 lat co bylo Przez tyle lat to ja tez bym wybudowal basen i wyremontowal prywatny budynek czym tu sie chwalic

    11:31, 11 października 2018, | odpowiedz
  • ~strazak : Umorzenia podatków to codzienność w Polsce. Wynikają z ustawy.
    Panie Błaszków - przepisy, książka. Myśleć i czytać więcej!

    07:34, 11 października 2018, | odpowiedz
  • ~olek : Jedyny możliwy sposób sz sz na kampanię Atak na Psikusa
    Proszę Pana - najpierw trzeba sobie w życiu radzić - potem marzyć!

    07:30, 11 października 2018, | odpowiedz
  • ~jacek : Autor nie potrafi czytać ze zrozumieniem

    07:29, 11 października 2018, | odpowiedz
  • ~strazak : ponoc pani aniela k ma byc zastepca. Wszystkie stolki juz podzielili.
    masakra!

    07:27, 11 października 2018, | odpowiedz
  • ~oczytany : Gdyby autor listu pomyślał i skorzystał z BiPu gminy Kępno wszystko by wiedział. Ciekawe czy ten chłopak wogóle wiedział pod czym się podpisuje, ktoś go podstawił do odstrzału. Lista na BIP bardzo ciekawy, że tak powiem same kępińskie gwiazdy ;)

    22:09, 10 października 2018, | odpowiedz

Więcej komentarzy

radiosud.pl
02:13
STAN EPIDEMII W POLSCE! ZOSTAŃCIE W DOMU!